Når De bærer på en svaghed eller blot befrygter det, opsæt da ikke af angst eller af slendrian at gå til lægen.
Vær ikke altfor bange for besøg hos tandlægen.
De er en tåbe, hvis De holder dem tilbage af manglende mod.
Gør ikke en dødsannonce i bladene svulstig og højtravende
I gamle dage gik damer ikke til begravelser. Denne skik er forsvundet som så mange andre urimeligheder.
Officielt betragtes døden altid som en sørgelig overraskelse.
Arv er unægtelig den nemmeste måde, hvorpå man kommer til penge.
SYGDOM, DØD OG BEGRAVELSE
Det er i livets alvorlige timer, at man ikke alene skal lære venners sindelag at kende, men også helt forstå værdien af de følelser, der besjæler dem, som man har levet livet sammen med. Der er nogle, der passer bedst for de glade dage og de lyse indtryk, og som i samlivet spreder solskin over det daglige livs ensformighed, men ikke forstår at give nogen som helst trøst i de mørke stunder. Der er andre, som kan være lidt tunge og træge, når tilværelsen ligger i solskin, men som så til gengæld blot ved et håndtryk, et smil, et par ord kan virke med en sådan følelsens inderlighed, når det står galt til, at deres blotte nærværelse er som en lægedom for den, der er angst og sorgfuld. Det er disse, blandt ens nærmeste, man helst vil have hos sig, når man er syg eller ved at dø – de eneste, de bedste.
FORSIGTIGHEDSREGLER
Når De bærer på en svaghed eller blot befrygter det, opsæt da ikke af angst eller af slendrian at gå til lægen og lade dem undersøge. Man vil altid gerne opsætte det, men det kan have de alvorligste følger, og man kender kun altfor godt de ord: “Var det blot blevet taget i tide!”
Forsøm ikke en gang imellem at lade Deres øjne undersøge, når De kommer en smule til års, eller hvis de bruger briller, at lade en øjenlæge bestemme nummeret. Dårligt syn, overanstrengelse og hovedpine skriver sig ofte kun fra urigtige briller.
Vær ikke altfor bange for besøg hos tandlægen. Selv om det er lidt pinligt – eller meget – i øjeblikket, har en kyndig tandbehandling eller vel anbragte kunstige tænder en så afgørende betydning for befindende og udseende, at De er en tåbe, hvis de holder dem tilbage af manglende mod.
Drag omsorg for, at de andre medlemmer af husstanden iagttager samme forsigtighedsregler.
SYGDOM
Når der kommer en alvorlig sygdom i ens hus, er det passende, at familiens pårørende underrettes derom, idet det ikke kan gå an, at man pludselig på gaden erfarer, at en af ens nærmeste er døende, uden at man har anet det mindste derom.
DØDSFALD
Når ingen redning har været mulig, og døden er indtrådt, da træder, sammen med sorgen og den aldrig udeblivende nerveslappelse hos de efterlevende, en lang række ydre formaliteter til, ganske fraregnet bladannoncerne og forberedelserne til begravelsen, som sædvanligvis overlades til en bedemand. De nærmeste skal underrettes om dødsfaldet, de nærtboende pr. telefon, de fraværende pr. telegram eller brev. Sørgeklæder skal skaffes, deltagende besøgende strømmer ind, alle lidt agtpågivende overfor “Hvordan man tager det”, og i mange tilfælde ringer pressen op for at få meddelelser. Alt sammen ret besværligt og angribende, men måske dette udenoms hjælper de virkelig bedrøvede over den første sørgetids frygtelige chok og gør den til sorgens festdage, mens savnet først egentlig tager fat efter begravelsen sammen med det grå dagligliv.
BEKENDTGØRELSE
Gør ikke en dødsannonce i bladene svulstig og højtravende og sæt ikke en lang række navne under den, hvis slægtskabsforhold til den henfarne ikke er til at hitte rede i. Når disse er særlig indviklede, vil “De efterladte” være at foretrække.
Så snart man erfarer, at en, man holdt meget af, er død, bør man straks gå hen til de efterlevende, hvis man står dem meget nær, eller også sende et brev.
Det er et kønt og som oftest velkomment bevis på deltagelse straks at sende blomster til den dødes leje og på den måde komme begravelsesdagens uhyre blomstermængde i forkøbet.
Alle vil gerne smykke et dødsleje med al den skønhed, der kan tilvejebringes.
Når den afdøde føres bort er vel nok den stund, der er den sværeste at komme over for de efterladte.
Det bliver mere og mere brug at gøre det til en lille privat sørgefest i hjemmet ved at underrette nære slægtninge og venner om tidspunktet. De fleste giver da møde, hvis det er dem muligt. Den afdødes ægtefælle, fader eller søn siger da som regel nogle afskedsord og undertiden synges en salme.
De allernærmeste følger da efter rustvognen til kapellet tilfods eller tilvogns.
BEGRAVELSE
I gamle dage gik damer ikke med til begravelser, men denne skik er forsvundet sammen med så mange andre urimeligheder.
Når damer har kendt og skattet den afdøde, er det naturligt at vise ham eller hende den sidste ære, men det må stærkt fordømmes at betragte en begravelse som et gratis skuespil, som det kun altfor ofte sker ved celebre dødsfald, der drager en stor jordefærd efter sig med kirkemusik, faneopstilling o. l. Fremmede og uvedkommende burde have så megen agtelse for døden, at de holder sig borte. Trængsel af nysgerrige uvedkommende ved en begravelse er noget af det mest uskønne i samfundslivet og en forhånelse mod de efterlevendes sorg.
Det bruges så godt som altid, at de nærmeste mandlige slægtninge står opstillet ved kirkedøren og bringer alle de udgående en tak for tilstedeværelsen ved et håndtryk.
Det kunde måske tilrådes for dem, der ikke holder af denne skik, at lade fremlægge en liste, på hvilken man kan skrive sit navn.
SØRGEDRAGT
Det er uheldigt selv ved et ventet dødsfald allerede dagen efter at udfolde en altfor flunkende sørgepragt, som klart viser, at man har truffet sine dispositioner i tide.
Officielt betragtes døden altid som en sørgelig overraskelse.
Herrer anlægger gerne om den høje hat et såkaldt flor, hvis bredde afpasses efter den nærhed, hvori man har stået til den afdøde og testamentet. Hattemageren ved besked herom.
Dyb sørgedragt kræver en vis højtidsfuld fremtræden og egner sig dårligt til munter idræt som karrusel, rutschebane, skøjter o. l., som det ofte ses.
Sørgetiden for en enke regnes sædvanligvis til et år, for forældre, svigerforældre og søskende til et halvt år. dog må det siges, at det kun er i begyndelsen af sørgetiden, at folk lægger særlig mærke til denne besværlige skik, som i grunden er en levning fra fortiden, men vanskelig at udrydde som alle skikke, fordi ingen har mod til at gøre det første skridt, særlig på dette område.
Dog er der gjort en slags begyndelse ved den stærkt stigende brug af et flor om armen sat på den almindelige dragt. Dette bruges dog mindre af damer end af herrer.
Om sommeren, under et landliv, overholdes sørgedragten dog sjælden med videre strenghed, da sort crépeflor og uldstof næsten er uforeneligt med støvede landeveje.
TAKKEKORT
KONDOLENCEBESØG
Ved dødsfald aflægges besøg tidligst en uges tid efter begravelsen, hvor det kun drejer sig om almindelig omgang, men i meget nære forhold indfinder man sig selvfølgelig straks. Hvor hurtigt disse besøg returneres, om de overhovedet bliver det, må bero på omstændighederne. Ved kondolencebesøg bør man helst være sortklædt.
FORHOLDET TIL OMVERDENEN
Vis ved et dødsfald i deres familie den yderste forsigtighed med deres optræden, selv om de ikke tager dem det synderlig nær, eller deres sorg dulmes af en længe påregnet og stærkt tiltrængt arv. Intet ægger nemlig i højere grad deres medborgere eller rettere sagt medborgerinder til en hvas kritik end mangel på hensyn til skik og brug lige omkring et dødsfald. Allerede en måned efter er man for længst gået over til andre ting på dagsordenen, men mens den afdøde endnu hører ind under de levendes interessesfære, bør man give nøje agt på sin optræden, hvis man ikke vil have skyld for hjerteløshed.
Undlad ikke at gå i sorg, især ikke i den første tid, selv om den afdøde ikke stod Deres hjerte nær – ja, spar da især ikke på sørgefloret.
Vis Dem ikke i selskaber og især ikke ved nogen art af offentlige forlystelser i et tidsrum nogenlunde svarende til deres slægtskab med den kære afdøde.
Send resolut afbud til alle, De selv måtte have indbudt. Besvar straks – eventuelt på sortrandet papir – de deltagende breve, der indløber. Jo, længere de udsætter det, jo længere må også brevene blive. Det er drøjt, men De må igennem det.
SØRGETID OG LIVSERHVERV
Den skarpe kritik over efterladte, der går i teater, koncert o. l. kort efter et dødsfald, er ikke på sin plads overfor dem, hvis erhverv eller kald ligger indenfor kunstens område. Det er da ikke alene en fornøjelse, men en del af en livsgerning at besøge teatre og koncertsale.
Testamentets åbning sker lige efter begravelsen, sædvanligvis dagen efter, hos den juridiske rådgiver, hvis det overhovedet forefindes; en akt, der i velhavende forhold ofte imødeses med spænding og indeholder stof til tilfredshed og misfornøjelse, forventninger og skuffelser. At det opfylder sindene kan ikke undre, da arv unægtelig er den nemmeste måde, hvorpå man kommer til penge. Mange forlader et sådant møde med sindet fyldt af bitre følelser, andre med taknemlighed.
Smukkest er det dog, når det er minderne om et godt og kært samliv, der danner grundlaget for den pietet, hvormed slægtninge, man har mistet, bevares i erindringen.
Ligbrænding vinder mere og mere indpas, men kan, efter de nu gældende vedtægter, kun finde sted, når man, mens man var i live, har indmeldt sig i ligbrændingsforeningen.
Man bør, for man gør dette, nøje betænke, hvad det vil betyde for ens efterlevende. Hvis man står isoleret med sin mening på dette punkt, er det smukkest at se bort fra den personlige opfattelse og bøje sig for de synspunkter, der er rådende hos ens nærmeste.
En ligbrændingsfærd i et krematorium har efterhånden antaget en tiltalende form og forrettes nu som oftest af en præst, men det må dog siges, at en kirkelig jordefærd har lettere ved at antage et højtidsfuldt præg.
De samme hensynsforhold mellem de efterlevende og følget gør sig gældende ved begge arter af begravelse.
Omhu med gravsteder. Det er smukt, når de levende ikke forsømmer de dødes hvilesteder, men finder tid og råd til at værne om dem med pietet og omhu som et talende vidnesbyrd om, at kærlighed når ud over selve døden.
I de store træk er nu hensynsforholdet mellem mennesker fulgt fra vuggen til døden. Kun ved den er man den ene, der ingen pligt har, ellers må man altid helt igennem regne sig selv som den, der har alle pligter, den, som altid skal yde uden at kræve. Kun på den vis når man til lykke.
Jo mere man kræver,
jo fattigere bliver man.
Og jo mere man giver,
jo rigere bliver ens liv.
*********************