Er vi myrdet?
En introduktion af Gustav Wied, omkring “Kærlighedens Kispus”
Med spørgsmålet “Er vi myrdet?” til teaterdirektøren om hvorledes aftenen forløb med det nye stykke, får man en fornemmelse af den Gustav Wied, der nok allerede har fået kendskab til den forestående fiasko af sin kone, der overværede premieren på “Kærlighedens Kispus” – samt fra morgenaviserne.
Titel: Er vi myrdet? – Omkring Emma Gad, Gustav Wied og Kærlighedens Kispus. Forfatter: Ib Boye, Gustav Wied. Udgiver: Fisker Gustav Wied Selskabets skrifter, ny samling nr. 5 96 sider (heraf “Kærlighedens Kispus” 60 sider), illustreret. År: 1989. ISBN: 87-89077-21-0 |
|
“Han overværede ikke selv premieren, der faldt 17. oktober 1914,” skriver Folketeatrets Direktør Einar Christiansen i sine erindringer – mens Ringsted Folketidende skrev den 26. oktober 1914: “Han gik dybt nedbøjet fra Premieren, og i et Øjebliks Forpinthed har Skuffelsen og Bitterheden i Lørdags formørket hans Sind”.
Men det var nok lidt fri tekst efter det der hændte efterfølgende.
Selv var Gustav Wied på premieredagen, ifølge Direktøren der nok er den bedste kilde, gået i Det kgl. Teater…
“Håber nej, men frygter ja”, lød svartelegrammet fra Folketeatret.
Ib Boye mener det er en myte, at Gustav Wied tog den uigenkaldelige beslutning efter stykkets fiasko, og forlod denne verden. For han havde tidligere haft tilsvarende modgang, men pendulet have også placeret Gustav Wied med stor succes, bl.a. var han på et tidspunkt den mest spillende danske dramatiker i udlandet. Han skulle nok kunne tåle en fiasko…
“Det er helt forkert, hvis man har den opfattekse, at stykket blev sablet ned. Tværtimod var der al mulig velvilje over for forfatteren”, mener Ib Boye.
Det kan måske diskuteres hvis man læser de aktuelle aviser
1914 10 18 Nationaltidende:
I den stærke Hyssen, hvormed Aftenen endte, blandede sig kun nogle meget svage Haandklap.
1914 10 19 Aarhus Stiftstidende:
… hvor det blev en afgjort Fiasko.
1914 10 23 Viborg Stiftstidende;
Sæsonens mest straalende Fiasko.
Hvorvidt Gustav Wied kunne tåle en fiasko kan der vel ikke sættes nogen garanti for, men flere af de aktuelle dagbladsartikler kan læses her, bl.a. med kommentarer som:
Gustav Wied døde for egen Haand. (1914 10 26 Fyens Stiftstidende), og
– den [Sukces] som Gustav Wied tog sig af Dage over ikke at opnaa. (1914 10 26 Social-Demokraten)
Fotografen Gustav Wied stod altid parat med sit apparat for at forevige gæster i »Kastellet« i Roskilde. Dette besøg i digterens paulun var kontreadmiral Urban Gad, fru Cecilie Rose Sødring, gift med teaterdirektør Jens Fr. Dorph-Petersen, forfatterinden Emma Gad og yderst direktør Dorph Petersen, som indtil1908 var Folketeatrets direktør. Han førte i sin regeringstid i teatret i Nørregade en traditionel repertoirepolitik, men førte mange danske forfatteres værker frem. Det var f.eks. Emma Gad og Gustav Wied.
Emma Gad havde også en del i “Kærlighedens Kispus.” Hun var blevet bedt om at hjælpe Gustav Wied, der som regel fik hjælp til sine dramatiske værker.
Måske var begge deres tid ved teatret ovre, og tiden moden til et ‘kariereskift’. Emma Gad havde mange andre gøremål – blev bl.a. redaktør af Dametidende på Politiken året efter – mens Gustav Wied ikke kunde finde tidens forlangende på nyt.
Emma Gad fik den sidste kommentar fra Gustav Wied, efter at have sendt ham et par trøstende ord efter fiaskoen:
Kære Emma Gad.
Ak ja!