Mere end historien om et specifikt teaterstykke, er dette beretningen om hvorledes censuren kan bruges med bagtanker der svinger mellem hellighed og reklame. Historien har ud over censur og teaterdirektører, også Emma Gad med som smagsdommer og hendes mands nevø Aage Gad, som Birkedommer.
Citater af Edouard Bourdet:
Med penge er det som med kvinder: Hvis man vil beholde dem, må man bekymre sig om dem.
–
Her i livet må man vælge mellem at tjene penge eller bruge penge, man kan ikke nå begge dele.
Folkets avis, 13. oktober 1914.
– Ja, nu spiller jeg altsaa mit andet Kort ud, og det er godt! siger Direktør Fjelstrup. Der maa da vel for Pokker her i Byen være Publikum for andet end Revue og Skæg og Ballade, og Singdudelejdej!
– Ja, “Rubicon” behandler intime Ting – mange vil kalde det vovet – men det behandler dem paa en saa nobel og stemningsfuld Maade, at et kultiveret Publikum absolut maa synes om det stykke.
Der er de fineste Stemninger, de mest rammende og velturnerede Sandheder; det er smaa, menneskelige Problemer behandlet af dannede Mennesker, og dannede Mennesker vil ogsaa glædes ved Stykket. Ikke Spekulation i “Vovethed”, – langtfra – en Moder, der forbereder sin Datter, – forstaar De mig? – En Datter, hvem Forberedelsen ikke svarer til Virkeligheden o. s. v., er De med?
Paa det Tema kan der laves noget Ramasjang; men der kan ogsaa laves noget virkelig fint, og det er netop det, der er gjort i “Rubicon”.
Hele Personalet er i Ilden, men Undtagelse af Henrik Malberg, som jo har været meget syg; men som nu heldigvis snart vender tilbage til et Par gode Opgaver, der ligger og venter paa ham.
Altsaa: “Terningerne er kastet – i Aften skrider vi over “Rubicon”.”
– Har jeg ærlig talt ikke megen Lyst til at skride tilbage og spille Singdudelejdej. – Men det tror jeg heller ikke der er Fare for, – der maa da for Fanden findes Publikum ogsaa for den Slags Komedie, jeg gerne vil have frem.
Mikael.
Jyllands-Posten, 17. oktober 1914.
Altfor hurtigt har man faaet Vished for Formodningen om, at Hr. Fjeldstrup forstod noget ganske andet ved “intimt Theater” end den svenske Skuespiller Falck og hans Hustru Fru Manda Bjørling, som i lang Tid formaaede at gjøre den lille Forstadsscene, hvor Gøglet og tvetydigt Vaas nu raader, til et Kunstens Tempel.
Social-demokraten, 18. november 1914
Opførelsen af Lystspillet Rubicon paa Alexandrateatret har i disse Dage fremkaldt en Adresse til Birkedommer Gad fra en Kreds af frederiksbergske Borgere, der anmoder om, at Stykket maa blive forbudt.
Birkedommeren har selvfølgelig taget Henvendelsen under Overvejelse og havde bl. a. sørget for at sende en literær Sagkyndig ud i Teatret i Aftes.
Fra denne ekstraordinære Konsulent venter Hr. Gad i Dag, en Erklæring. Sagens juridiske Side er foriøvrigt endnu noget svævende. Birkedommeren vil imidlertid i Dag gennemgaa Direktør Fjelstrups Bevilling og derved undersøge, om der er Basin for Nedlæggelsen af et eventuelt Forbud, men mener dog allerede nu, at der er visse Vanskeligheder ved et saadant, efter at Justitsministeriets Smagsdommer, Censor Rosenberg, intet har haft at indvende imod Stykket.
Aalborg Amts avis, 19. november 1914.
“Rubicon”, det meget omtalte franske Skuespil, der opføres paa Frederiksberg Teater, bliver alligevel ikke forbudt.
Fru Emma Gad har i Aftes som udsendt Smagsdommer for Politimester Gad paa Frederiksberg overværet Opførelsen af “Rubicon”. Selv om Fruen fandt Indholdet meget vovet, indstillede hun dog til Myndighederne at tillade Videreopførelse af Stykket – væsentligt for dets gode Udførelses Skyld.
Saa bliver alt ved det gamle.
Aarhus Stiftstidende, 19. november 1914.
Der har været ført Klager over et Stykke, Frederiksberg Teater, “Alexandrateatret”, opfører.
Stykket, hvis Titel er “Rubicon”, er nemlig det dristigste, der endnu har været budt Københavnerne, hvilket siger en Del. Censor har imidlertid tilladt det, og Frederiksberg Birkedommer har derfor kun at afgøre, om Udførelsen var upassende. I Aftes var Admiralinde Emma Gad efter Birkedommerens Anmodning tilstede i Teatret som Smagsdommer. Fru Emma Gad havde intet at klage over Udførelsen. Fruen var kun forbavset over en Ting. Censor havde forbudt Adgang for Børn til Forestillingen, men til Gengæld var der en Mængde ganske unge Damer i Teatret. Og Stykket er absolut ikke passende for denne Alder. Men nu kører Fjelstrup videre med “Rubicon”. Om det i Længden betaler sig at faa paatrykt Teatret et Stempel for Uanstændighed, er en anden Sag.
Berlingske, 11. december 1914.
Vi har gennem Ritzaus Bureau modtaget følgende:
Alexandrateatrets Direktion meddeler: For at imødekomme et Ønske fra et Parti af Frederiksbergs Indbyggere, udtalt gennem Justitsministeriet og Birkedommeren paa Frederiksberg, vil det franske Lystspil “Rubicon” kun blive opført til den 23de ds. inkl. Da det franske Folkeskuespil “Mr. Wu”, der var beregnet til Opførelsen i Februar, til hvilken Tid “Rubicon” maaske var udspillet, kræver saa stort Udstyr i Dekorationer og Kostumer, kan vi ikke faa Premiére paa det 2den Juledag, men et Lystspil vil blive indstuderet til nævnte Tidspunkt.
* * *
Vi kunde ønske os visse nærmere Oplysninger om dette underlige Aktstykke.
Er det virkelig Justitsministeriet og Birkedommeren, som har ønsket “Rubicon” standset – fjorten Dage frem i Tiden? I saa Fald skulde man synes, at Justitsministeriet og Birkedommeren kunde gennemføre deres Ønske paa en mere energisk Maade.
Eller skulde det være “Alexandra-Teatret”, der her søger en mere paafaldende end sømmelig Reklame? I saa Fald –
Red.
* * *
Vi har derefter fra Ritzaus Bureau modtaget følgende Supplement som endnu ikke gør Sagen ganske tydelig:
Direktør Fjelstrup anmoder om at følgende Ord i den udsendte Meddelelse om Alexandrateatret “udtalt gennem Justitsministeriet og Birkedommeren paa Frederiksberg” udelades.
Berlingske, 24. april 1915.
Man vil erindre, at Alexandrateatret i Vinter spillede et fransk Stykke “Rubicon”, hvis Indhold vakte Anstød i frederiksbergske Kredse, og at der i den Anledning mellem Birkedommer Gad og Teaterdirektør Schnedler-Sørensen førtes Forhandlinger, der resulterede i, at “Rubicon” blev taget af Repertoiret. Imidlertid havde Alexandrateatret ikke Held med sine to følgende Forestillinger, “Mr. Wu” og “Vaarbrud”, og det satte derfor igaar igen “Rubicon” paa Plakaten. Da dette Stykke imidlertid ikke bliver spillet i aften og de følgende Aftener, har det givet Anledning til, at flere Dagblade har meddelt, at Birkedommer Gad efter Ordre fra Justitsministeriet skulde have nedlagt Forbud mod “Rubicon” Opførelserne.
Birkedommer Gad.
Vi har haft en Samtale med Birkedommeren paa Frederiksberg, der for os udtalte:
“Der blev i sin Tid mellem Direktør Schnedler-Sørensen og mig truffet den Aftale, at “Rubicon” definitivt skulde nedlægges den 23de December 1914. Med Opførelsen igaar Aftes er der sket Brud paa denne Aftale. Jeg kaldte derfor igaar Direktøren til mig og meddelte ham denne mig Opfattelse, idet jeg samtidig spurgte ham, om han vilde tage Stykket af Plakaten, hvilket har erklærede, at han ikke vilde.
Sagen er derefter af mig indberettet til Justitsministeriet, i hvis Hænder Afgørelsen nu ligger; men foreløbig kan man altsaa ikke sige, at der er nedlagt noget Forbud mod “Rubicon”.
Social-Demokraten, 24. april 1915.
Da “Rubicon” i Vinter gik paa Alexandreteatret, blev der fra de Helliges Side sat et mægtigt Apparat i Scene for at faa det uartige Stykke forbudt. Efter Stykket havde gaaet et Par Maaneder, fik de Hellige forsaavidt Held med sig, som Birkedommer Gad privat meddelte Direktør Schnedler-Sørensen, at han ikke vilde faa sin Bevilling fornyet til næste Sæson, hvis han ikke tog “Rubicon” af Plakaten. Direktøren bøjede sig for dette haardhændede Ræsonnement og tog “Mr. Wu” op, skønt “Rubicon” ikke paa langt sigt var udspillet.
Men efter at Teatret sidste Forestilling “Vaarskud” ikke er blevet den ventede Sukces, besluttede Hr. Schnedler-Sørensen at spille “Rubicon” en halv Snes Dage. I Gaar skulde Stykket gaa igen for første Gang.
Men Hr. Schnedler-Sørensen havde gjort Regning uden Birkedommer Gad. I Gaar Formiddag kom der Ilbud til Hr. Schnedler-Sørensen – han havde straks at indfinde sig hos Birkedommeren. Hr. Gad modtog Direktøren paa en højst uelskværdig Maade og erklærede, at hvis “Rubicon” ikke straks blev taget af Plakaten igen, vilde Bevillingen øjeblikkelig blive frataget Hr. Schnedler-Sørensen. Med andre Ord: Hr. Gad truede med at lukke Teatret.
Gode Raad var nu dyre. Hr. Schnedler-Sørensen spurgte, om han da ikke maatte spille Stykket blot denne ene Aften – der var allerede omtrent udsolgt til Forestillingen. Hr. Gad gik ind herpaa – men i Dag gaar “Vaarbrud” atter paa Alexandrateatret – Hr. Gad har sejret og Dyden kan atter sove roligt paa Frederiksberg.
Folkets avis, 26. april 1915.
Der er i Gaar indenfor dansk Teaterverden truffet en Afgørelse, hvis hele Natur og Konsekvens unægtelig aabner Udsigten til de mærkværdigste Tilstande og Forhold.
Som tidligere meddelt agtede nemlig “Alexandrateatrets” Direktion i Gaar at sætte stykket “Rubicon”, der paa Birkedommer Gads Henstilling blev henlagt lige før Jul, paa Repertoiret igen, og der var allerede i Løbet af Formiddagen solgt for ca. 500 Kr. Billetter.
Da – Kl. ca. 12 – fik Direktør Schnedlel-Sørensen et Brev fra Birkedommer Gad, der kor og godt forbud enhver Opførelse af “Rubicon” i Henhold til en justitsministeriel Ordre.
Stykket blev altsaa forbudt, trods Censors Tilladelse og trods det, at Birkedommer Gad een Gang tidligere var gaaet i Borgen for Skuespillet over for de Helliges Attentat.
I den Anledning har vi haft en Samtale med Birkedommeren og anmodet ham om at give en Forklaring paa hans mærkelige Stilling til denne opsigtsvækkende Affære.
Hr. Gad gav paa vor Forespørgsel følgende Svar:
Forbudet mod “Rubicon” er sket efter Ordre fra Justitsministeriet.
– Kom Justitsministeriet af sig selv?
– Nej! Jeg henvendte mig til Ministeriet, da jeg mente, der var sket Brud paa en Aftale med Direktørerne for Alexandrateatret.
– Hvilken?
– At Stykket skulde henlægges.
– Hvorledes er denne Aftale. Vil De ikke udtale Dem nærmere.
– Nu vel!
I December Maaned henvendte Direktørerne sig til mig og sagde: Det er os om at gøre at staa paa en god Fod med Befolkningen paa Frederiksberg, det er kommen os for Øre, at der i visse Kredse er Uvilje mod “Rubicon”, vi er derfor villige til at tage Stykket af Repertoiret i Juletiden. Hertil svarede kjeg følgende: Efter at Stykket er godkendt af Censor, hverken vil eller kan jeg forbyde dets Opførelse. Men vil De tilfredsstille de omtalte Stemninger i Befolkningen, maa De nedlægge Stykket straks og definitivt. Det første erklærede Fjeldstrup ikke at kunne gøre, de sidste var han villig til, saafremt Birkekontoret ikke paa Grund af “Rubicon” vilde være uimødekommende overfor en Ansøgning om Bevillingens Fornyelse; dette var altsaa Aftalen.
Jeg har altid været villig til at anbefale en Ansøgning om Bevilling men en saadan Ansøgning er jo ikke fremkommen, fordi Direktørerne ikke fik Lekemaalet fornyet.
Aftalen er altsaa opfyldt fra min Side og burde ogsaa være opfyldt fra Direktørernes Side ved at Stykket ikke blev genoptaget paa Repertoiret. Ikke destomindre er dette sket.
Da de Hellige sidst forsøgte Stormløbet mod “Rubicon”, lod Birkedommeren, som tidligere nævnt, Forfatterinden Emma Gad, formand for “Danske Dramatikeres Forbund”, bedømme Stykket og Spillet som en slags Smagsdommer.
Resultatet heraf blev, at Fru Gad ikke fandt noget som helst anstødeligt i “Rubicon”, og vi har derfor ogsaa haft en Samtale med Fruen nu, da Stykket saa brutalt er bleven forbudt.
– Jeg er mere end forbavset udtaler Fruen; thi jeg ved ingen som helst Grund til at forbyde dette Stykke. Jeg kan ikke indse Logikken i en Optræden, som tillader et Stykkes Opførelse i een Maaned for saa i den næste at forbyde det.
Censor er der intet som helst at bebrejde; thi havde jeg været i hans Sted, havde jeg ikke taget i Betænkning at give min Tilladelse til Stykkets Opførelse.
Af den Grund er Forbudet da ogsaa en grov Fornærmelse mod Statens egen Censor, og det aabner unægtelig ogsaa Udsigten til Betænkeligheder for de danske Dramatikere.
Som sagt, jeg er mere end forbavset, jeg forstaar slet ikke hvad der her er sket!
Den anden Part i Sagen, Direktør Schnedler-Sørenden ønsker i og for sig ikke at udtale sig om Sagen, men giver os Tilladelse til at offentliggøre det Brev, han som Protest mod Birkedommerens Optræden sendte til Justitsministeriet. Det lyder saaledes:
24. April 1915.
Hr. Justitsminister Zahle.
Foranlediget ved, at Hr. Birkedommer Gad i Gaar tilkaldte mig og meddelte mig, at jeg risikerede, at min Teaterbevilling vilde blive mig frataget, saafremt jeg fremtidig opførte Lystspillet “Rubicon” vil jeg gerne ærbødigst overfor Justitsministeren motivere Genoptagelsen af denne Forestilling.
Efter Henvendelse fra Birkedommeren fandt i Efteraaret en Samtale Sted mellem Birkedommer Gad, min Meddirektør Peter Fjelstrup og Undertegned, under hvilken Birkedommeren anmodede os om at standse Opførelsen af “Rubicon”. Jeg maatte imidlertid beklage ikke at kunne gøre dette, da jeg mente min Bevilling hjemlede mig Ret til at fortsætte Forestillingerne, og fordi de vilde betyde et Tab for os paa 30-40,000 Kr. Hertil svarede Birkedommeren, at hvis jeg ikke ophørte med Forestillingerne, fik jeg ikke Bevilling for det kommende Aar.
Paa dette Tidspunkt havde vi ikke taget Bestemmelse om, hvorvidt vi vilde fortsætte Driften af Teatret eller ikke, og saa jeg mig tvunget til at bøje mig for Birkedommernes Ønske og afslutte Opførelserne.
Forudsætningerne for Standsningen af Forestillingen er imidlertid nu bristede, idet jeg følte det som et pekunitært Pres ved Afgivelse af Løftet om at slutte dette Stykkets Fremførelse, og da Sæsonen har bragt mig et betydeligt Tab har jeg ment mig berettiget til at fortsætte Opførelserne i Haab om herved at kunne faa mit Tab formindsket.
Jeg tillader mig at tilføje, at da Kustitsministeriet, der ifølge min Bevilling er den højeste Myndighed, ikke har nedlagt Forbud mod Stykkets Opførelse, og da jeg mener at have opfyldt min Bevillings Paragraffer til Punkt og Prikke, lægger jeg Spørgsmaalets Afgørelse trygt i Justitsministerens Hænder og forventer Ministeriets ærede Svar.
Med særdeles Agtelse.
Schnedler-Sørensen.
At Forbudet, straks det rygtedes, har vagt den allerstørste Opsigt og Sensation blandt Byens kunst- og teaterinteresserede Publikum, er en Selvfølge.
Vi har da ogsaa bragt i Erfaring, at der inden for Forfatter- og Skuespillerkredse paatænkes startet en saakaldt “Fri Scene”, som en Protest til denne mærkelige Optræden af en radikal Justitsminister.
Dagen i Dag vil sikkert bringe adskilligt Nyt i saa Henseende.
Aarhus Stiftstidende, 26. april 1915.
Hr. Zahle gaar over Rubicon.
I Fredags gik det omstridte Stykke “Rubicon” for fuldt Hus paa Alexandrateatret i København. Direktør Schnedler-Sørensen havde paa Trods af sit Løfte til Birkedommer Gad sat Stykket paa Plakaten. Han var, udtrykte han, ligeglad, nu skulde han ikke drive Teatret længere, og han brød sig derfor ikke om sit gamle Løfte til Birkedommeren, som han mente var uberettiget til at forbyde et Stykke, som var godkendt af Censor, og som Birkedommeren selv og hans sagkyndige, Fru Emma Gad, ikke havde fundet anstødeligt.
Sagen skal saa til Justitsminister Zahle, som har haft meget svært ved at tage Bestemmelse i denne Sag. De “frisindede” Blade holdt jo paa, at et Ministerium, der talte Mænd som Brandes og Rode, ikke godt kunde forbyde et Stykke som “Rubicon”, selv om det var nok saa frivolt. Imidlertid har Hr. Zahle alligevel fundet det raadeligt at forbyde Stykket. Alexandrateatret maatte derfor sætte et andet Stykke paa Plakaten i Aftes. Teatret var udsolgt til forhøjede Priser.
Efter hvad der nu meddeles, agter en Kreds af Forfattere – Schnedler-Sørensens Venner – at opføre “Rubikon” paa en fri Scene, det vil sige under Foreningsrammer, man vil antagelig leje Alexanderteatret.
Nu faar man se, om Justitsministeriet ikke finder Midler til at forbyde denne gammelkendte Maade at omgaa et Forbud paa.
Social-Demokraten, 30. april 1915.
Det justitsministerielle Forbud mod “Rubicon” har atter vakt Interesse om dette Stykke, der uden den Reklame, der ligger i Forbudet, sikkert vilde have været overgivet til Glemslen.
Fra Foreningen “Fremmed Scenekunst” er der nemlig i disse Dage rettet Henvendelse til Direktør Schnedler Sørensen, om han er villig til at leje Foreningen Teatret i Begyndelsen af Maj Maaned. Det er Foreningens Mening da at lade opføre “Rubicon” for sine Medlemmer, eller dem, der til den Tid er indtraadt som Medlemmer i Foreningen.
Det er den samme Forening, der i sin Tid opførte “Karen Bornemann”, som daværende Censor, Carl Levin, havde fundet anstødeligt og nedlagt Forbud imod.
Der er næppe Tvivl om, at “Fremmed Scenekunst” vil faa mange Medlemmer, og Birkedommer Gad vil have den Ærgrelse at se den røde Lygte lyse over Teatret.
Herning Folkeblad, 3. maj 1915.
“Rubicon”-Affæren giver “Politikens” Ekstrablad Anledning til at skrive:
“Har Hysteriet og Rævefiffigheden fejret noget større Triumf end den, der lyser os i Møde fra “Rubicon-Affæren?”
– “Hysteri og Rævefiffighed” – den er til Hr. Zahle, der har udstedt Forbud mod “Rubicon”, fordi – Teaterdirektøren vilde narre Birkedommeren paa Frederiksberg.
Nationaltidende, 12. maj 1915.
Alexandrateatrets Direktion har, efter at det er blevet forbudt oftere at spille “Rubicon” her i Byen, besluttet at opgøre det omstridte Stykke i sydsvenske Byer, nemlig paa Søndag i Malmø og paa Mandag i Lund. Det hed sig i formiddags, at der var kommet Vanskeligheder i Vejen for denne Plan, idet Størsteparten af Personalet skulde have nægtet at efterkomme Direktionens Rejseordre og henvendt sig til Skuespillerforbundets Formand, Overretssagfører Axel Jorck om Assistanse.
– “Det er rigtigt” siger Overretssagfører Jorck til os, “at en Del af Skuespillerne i Eftermiddags har henvendt sig til mig. Men skønt kun 4 af Hovedkræfterne efter deres Kontrakt er pligtige til at gaa paa Tournée, er de alle villige til at rejse til Sverrig. Kun vil de have sikret ordentlige Boliger, og derom skal jeg i Aften konferere med Theatrets Direktion. Men det gaar vel i Orden”.
Er der noget de Danske ikke taaler, er det Indskrænkelse i Ytringsfriheden. De vil have Lov til at udtale sig og skrive, og ve den Magthaver, der vil hindre dem deri. For alle gæve danske Mænd er Ordet Censur et grimt Ord, et Minde om Middelalder og Tyranni.